Відповідно до положень Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869, ч.1 ст. 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання протягом дії воєнного стану та подальшого відновлення» від 29.07.2022 року № 2479-ІХ, п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 року № 502 «Деякі питання регулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв’язку із введенням в Україні воєнного стану», Указу Президента України від 24.02.2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», керуючись п.2 ч.3 ст.4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 року № 2189-VIII, враховуючи пп.2 п. «а» ст.28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно до рішення виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 23.10.2024 р. № 1793 «Про встановлення ОКП «Миколаївоблтеплоенерго» двоставкових тарифів на теплову енергію, послугу з постачання теплової енергії та транспортування теплової енергії ПрАТ «Миколаївська ТЕЦ» тепловими мережами підприємства» встановлено двоставкові тарифи на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії для потреб населення, бюджетних установ, організацій та інших споживачів міста Миколаєва.
Застосування двоставкового тарифу не є введенням додаткової плати, а є лише зміною формату тарифу, який застосовувався у попередніх опалювальних сезонах.
До введення двоставкового тарифу, як умовно-постійні, так і умовно-змінні витрати в тарифі враховувались разом, і споживач, сплачуючи за теплову енергію, компенсував підприємству одночасно дві частини витрат у складі однієї сплати.
Двоставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії складається з:
– умовно-змінної частини (УЗЧ) - вартості одиниці теплової енергії, визначеної з розрахунку на 1 Гкал теплової енергії або відповідно до норми споживання, встановленої органом місцевого самоврядування, як грошовий вираз змінної частини планованих економічно обґрунтованих прямих витрат на її виробництво та транспортування, що змінюються пропорційно зміні обсягу теплової енергії для надання послуги з постачання теплової енергії;
– умовно-постійної частини (УПЧ) - одиниці теплового навантаження об’єктів теплоспоживання на опалення (1 Гкал/год.) як грошовий вираз планованих економічно обґрунтованих витрат, крім тих, що віднесені до умовно-змінних витрат, що включаються до повної собівартості теплової енергії. Тобто, це витрати на обслуговування та ремонт мереж, котелень, обладнання, сплату податків.
Умовно-постійна частина нараховується споживачу щомісяця, упродовж року незалежно від факту отримання послуги теплопостачання; обсягу споживання теплової енергії; наявності чи відсутності лічильника теплової енергії у будівлі.
Для розрахунку умовно-постійної частини використовується показник приєднаного теплового навантаження. Приєднане теплове навантаження споживача - навантаження, яке відповідає сумі максимальних теплових потоків на опалення, що відповідає проектній документації на будинок або у разі відсутності проекту розраховано на підставі - об’ємів будинків та питомих опалювальних характеристик громадських споруд та установ відповідно до Норм та вказівок по нормуванню витрат палива та теплоенергії на опалення житлових та громадських споруд, а також на господарсько–побутові потреби в України” (КТМ 204-України 244-94), затверджених Держжитлокомунгоспом України 14.12.1993р. https://dbn.co.ua/load/book/ktm_204/17-1-0-1723. Для врахування фактичної потреби у кількості теплової енергії кожного будинку до приєднаного теплового навантаження застосовується коефіцієнт, що враховує фактичне споживання теплової енергії житловим будинком за приладом обліку за останні 3 роки, фактична динаміка температури за останні п’ять років та кількість годин постачання теплової енергії для потреб опалення.
Якщо мешканці житлового будинку/приміщення не згодні з тепловим навантаженням, яке застосовує у своїх розрахунках ОКП «Миколаївоблтеплоенерго», вони можуть замовити у будь-якій спеціалізованій організації розрахунок приєднаного теплового навантаження.
Наголошуємо, що такий розрахунок доречний лише після здійснення комплексних заходів з термомодернізації будівлі - через неутеплені стіни, дах, підвальні приміщення та вікна будівля може втрачати до 30% тепла.
Тобто, для зменшення приєднаного теплового навантаження необхідно впровадити низку заходів з тепломодернізації споруди, щоб скоротити втрати тепла через огороджувальні конструкції. Після цього необхідно провести енергоаудит будівлі/приміщення, фахівцем з обстеження інженерних систем, який отримав кваліфікаційний атестат та має право на проведення таких обстежень та надати підприємству оновлені дані для внесення змін в облікову базу підприємства для подальшого використання.
ОКП «Миколаївоблтеплоенерго» щорічно, у міжопалювальний період, перед затвердженням тарифу на послуги теплопостачання (Відповідно до положень Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 р. № 869) надає на затвердження органу місцевого самоврядування - розмір приєднаного теплового навантаження будівель/приміщень, з урахуванням оновленої інформації.
Таким чином, застосування двоставкового тарифу дає змогу фактично мати по кожній будівлі/приміщенню свій тариф на послуги теплопостачання, який враховує фактичне споживання теплової енергії будівлею/приміщенням за останні три роки, та стимулюватиме споживачів подбати про енергоефективні заходи своєї будівлі.